Adam
Dieta Paleo
Rate this post

Co to jest dieta Paleo?Co to jest dieta Paleo?

W epoce paleolitu nie było rolnictwa, więc większość pokarmów, które dzisiaj spożywamy, w tamtych czasach była niejadalna. Wielu zwolenników diety Paleo twierdzi, że od tamtego czasu nasze systemy trawienne nie zmieniły się zbytnio od tamtego czasu, a zatem następujące pokarmy są dla niego obciążeniem:

 

  • Rośliny strączkowe
  • Ziarna zbóż
  • Cukier rafinowany
  • Ziemniaki
  • Przetworzona żywność
  • Sól
  • Nabiał
  • Rafinowane oleje roślinne
  • Warzywa korzeniowe

Jak już wspomniano, różne formy diety różnią się od siebie pod względem restrykcyjności więc w niektórych przypadkach produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu i warzywa korzenne będą dozwolone. Wszystkie wersje tej diety zachęcają do spożywania chudego białka, owoców, warzyw i zdrowych tłuszczy z całej żywności, takiej jak orzechy, nasiona, oliwa z oliwek i mięso ze zwierząt karmionych trawą.

Dita ta jest opisywana jako „dożywotni program, a nie szybka utrata masy ciała”. Dieta Paleo zachęca do czystszego, bardziej naturalnego jedzenia z mniejszą ilością cukru. Chodzi o to, że jest to bardziej w zgodzie z tym jak ewoluowały nasze ciała i jak na przestrzeni wieków napędzalibyśmy siebie. W związku z tym plan pomija produkty mleczne, ziarna zbóż, warzywa bogate w skrobię, na rzecz dzikich, chudych pokarmów zwierzęcych, nie-skrobiowych owoców i warzyw, oraz miodu. Zachęca się do spożywania zdrowych tłuszczy takich jak oliwa z oliwek, olej z lnu, orzechy czy też awokado.Co to jest dieta Paleo?

W konsekwencji, dieta ta jest stosunkowo uboga w węglowodany, ale bogata w chude białko i rośliny, które zawierają wszystkie ważne witaminy, błonnik i minerały. W przeciwieństwie do niektórych, innych diet o niskiej zawartości węglowodanów, dieta Paleo nie sprzyja wysokiej zawartości tłuszczu i słonych potraw, i zachęca do wyłączenia niektórych warzyw i owoców. Wyeliminowanie tak szerokiej gamy produktów spożywczych, takich jak zboża, nabiał, przetworzona żywność i cukier oznacza, że  w tej diecie jest bardziej niż prawdopodobne to, by stracić na wadze. Zobacz też dietę south beach.

Dieta Paleo całkowicie ignoruje korzyści z jedzenia produktów pełnoziarnistych, a także roślin strączkowych i tych bogatych w skrobię. Natomiast liczne badania wskazały, zmniejszoną częstotliwość występowania chorób serca, u pacjentów, którzy spożywali w ciągu dnia trzy porcje całych ziaren dziennie. Przy niskim IG (indeksie glikemicznym) właściwości fasoli i roślin strączkowych są szczególnie przydatne dla osób z problemami cukru we krwi, a warzywa skrobiowe są doskonałym źródłem energii i składników odżywczych. Wszystkie te pokarmy, zawierają w sobie witaminy z grupy B, które między innymi pozwalają nam odblokować energię z naszego pożywienia.

U osób stosujących tę dietę, ograniczającą spożywanie pewnych grup żywności, występują:

  • brak energii, zmęczenie i zawroty głowy spowodowane niedoborem węglowodanów
  • niedobory składników odżywczych, ze względu na ograniczony wybór żywności
  • problemy z dietą, szczególnie podczas spotkań towarzyskich, ze względu na ograniczenie jedzenia ziaren i produktów mlecznych

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY